Här ligger jag... är en interaktionsapp som förebygger barn och ungas psykisk ohälsa Samhällsutmaning. Stiftelsen Den Andra Sidan startade sin verksamhet 2014 som en reaktion på att den psykiska ohälsan bland unga fortsatte öka trots åtgärder från såväl staten som olika organisationer. Vår ambition har varit att hitta nya sätt att nå unga, och på så sätt hitta de unga som inte söker hjälp själva. Vi såg hur svårt det är att få unga som drabbats att söka hjälp, eller bara prata med någon. Speciellt unga killar, som är överrepresenterade i självmordsstatistiken, är svåra att nå. Även om vi på Den Andra Sida lyckas få unga att må bättre i vår verksamhet, är den långsiktiga trenden den motsatta. Psykisk ohälsa bland barn och unga idag, riskerar att bli en mänsklig tragedi och samhällsekonomisk utmaning i framtiden. Att satsa på förebyggande åtgärder är därför en väl värd samhällsinvestering. Lösning. Vi valde att tillsammans med en ungdomsgrupp definiera problemen och sedan se vad som skulle kunna hjälpa i den situationen. Det visade sig att många som mår dåligt tror att de är ensamma om sin känsla, och en nyckel till det förebyggande arbetet skulle kunna vara att reducera den ensamhetskänslan. Då föddes idén till ångestappen "Här ligger jag…". Det är en interaktionsapp där unga kort kan formulera hur de känner och där andra kan svara Ja, jag med, eller Nej, inte idag. Den som skrivit ser bara hur många andra som skrivit JA, och får svart på vitt att det finns andra som just nu är i exakt samma situation. Inläggen är helt anonyma och försvinner efter 24 timmar. Appen ger också en unik möjlighet att ge respons på inlägg som är akuta (t ex Här ligger jag och tänker ta livet av mig, Här ligger jag och tror jag har blivit våldtagen). Vi skickar personliga stöttande notiser med hänvisning till organisationer de kan vända sig till för att få hjälp. Lösningen ger unik möjlighet att nå unga exakt i stunden då de mår riktigt dåligt. För att kunna ha dygnet runtmoderering har vi utvecklat en AI som kategoriserar och riskbedömer inläggen. Än så länge går människor igenom AI:ns förslag, men vår förhoppning är att AI:n inom kort kommer att kunna klara 95 procent av alla bedömningar helt själv. Implementering. Appen är kostnadsfri för användaren och marknadsförs genom kampanjer på Instagram och Tiktok. Just nu samarbetar vi med konstnären Moa Romanova för utformning av kampanjer. Vi planerar även att ta fram ett informationsmaterial till kommuner som de kan förmedla vidare till skolor, fritidsgårdar, ungdomsmottagningar med mera. Effektmätning. Tack vare AIlösningen följer vi alla inlägg och tar fram statistik över ämnen, hur akuta de är etc. På så vis får en tydlig bild över vilka bekymmer användarna brottas med. Vi har ett expertråd som stöd i alla etiska överväganden kring gränsdragningar etc. Vi samarbetar också med flera stora hjälporganisationer dit vi slussar unga som skriver akuta inlägg. Vi kan även få fram statistik över hur ofta våra appanvändare går vidare till de hjälporganisationer vi tipsar om. 7

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=