28 SYDVÄST INSPIRATION • 2/2023 Detta är en av de viktigaste frågorna, men även en av de vanligaste. Det är många solcellsföretag som vill ha förskottsbetalning, ofta redan i samband med att avtal signeras. Vi ser företag som vill ha så mycket som 75% av ordervärdet i förskottsbetalning, och detta utan att ge ett klart besked på leverans och installationstidpunkt. Detta skall man ALDRIG godkänna, då riskerna med att förskottsbetala är många och kan bli väldigt dyra: ˜ Företaget går i konkurs! Det värsta som kan hända är att företaget kommer på obestånd, ställer in betalningarna och går i konkurs. Dina pengar från förskottsbetalningen försvinner och du förlorar hela summan. ˜ Leveransproblem! Om företaget som redan fått förskotts- betalt får leveransbeskymmer. I detta fall kan du få vänta tills de källa: MICHAEL JÖNSSON Detta är en av de vanligaste frågorna, men även den otroligt viktig. Många solcellsföretag skickar ut offerter genom att titta på bilder på internet, utan att genomföra ett hembesök. Hur skall man genom att titta på Google Maps kunna undersöka takets skick, kontrollera exakta mått, omgivning som eventuellt kan skugga och tillsammans med kunden titta på kabeldragning och placering av växelriktare. Sedan vill man ha en signatur på ett avtal som ofta kommer att behöva justeras i ett senare skede. Riskerna med att inte få ett hembesök är många och kan bli väldigt dyra i slutändan: ˜ Felaktiga mått! Genom att använda de mått som internet- bilder ger får man inte de verkliga måtten. Följderna blir ofta att den anläggning som offererats inte får plats, layout måste ändras på plats och som kund är det då väldigt svårt att stå på sig och få det man faktiskt skrivit under. ˜ Inte kontrollerat underlaget! Har man inte varit på plats och kan/vill komma. Det kanske aldrig blir av då dina pengar kanske gått till inköp till någon annans solcellsanläggning. ˜ Om ni vill häva köpet! Det kan bli problem att häva köpet. Företaget har kanske redan använt era pengar till inköp, löner eller andra kostnader, och företaget har inte resurser att återbetala er förskottsbetalning. Tänk på att du alltid har rätt att häva köpet, även om du har förskottsbetalt. ˜ Betalningar på olika år! Om man förskottsbetalar sin anlägg- ning riskerar man att förlora sin rätt till Grön Teknik. Denna risk föreligger om en betalning sker ena året, och slutbetalning sker året efter. Ansökan om Grön Teknik kan vi som solcellsföretag endast göra efter fullständig betalning, och har man förskotts- betalat en del av anläggningen ett år och slutbetalt året efter tappar man rätten till Grön Teknik på hela summan som man betalat året innan. kunnat kontrollera vad som finns under takpannorna kan man inte heller räkna på rätt infästningsmaterial. Detta är väldigt viktigt så att man har rätt material baserat på takets förutsättningar och kan göra vind- och snölastberäkningar på ett korrekt sätt. I värsta fall visar detta sig inte förrän första höststormen och infästning- arna håller inte på grund av man inte gjort ett hembesök och kanske gjort sina beräkningar på felaktiga förutsättningar. ˜ Finns det något som skuggar! Endast genom hembesök kan man kontrollera om det finns några skuggningar som kommer att påverka produktionen framöver. Har detta inte gjorts får man en offert som lovar mer än den kommer att kunna leverera. Seriösa leverantörer använder informationen om eventuella skuggningar i sina beräkningar, allt för att du som kund skall få en offert och anläggning som håller vad den lovar. ˜ Många missar – ger fel förutsättningar! Om man inte använder korrekt underlag för att göra sina beräkningar och använder detta till att ta fram en offert kan man lätt bli lurad av låga priser och hög produktion. Det är tyvärr vanligt att offerter bygger på helt felaktiga underlag och glädjekalkyler. Svårt för seriösa företag att bli jämförda med, då det ofta är för låga kostnader och för hög produktion och detta ger ju avsevärt lägre återbetalningstider och högre avkastning, dock glädjesiffror som är långt ifrån verklig- heten. ˜ Tilläggskostnader på plats! När sedan leveransen kommit och montörerna är på plats upptäcks i bästa fall felen och det blir diskussioner för att hitta lösningar. Lösningar som ofta innebär fördyringar för kunden för att installationen skall kunna genom- föras när montörerna är på plats, annars får kunden invänta en tid längre fram. I värsta fall lyfter installatörerna inte upp felen, utan installerar ändå och kör där ifrån. 3goda råd SOLCELLER ACCEPTERA ALDRIG FÖRSKOTTSBETALNING! KRÄV ALLTID ETT HEMBESÖK! till dig som funderar på

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=