KRITERIENUMMER – SULKYSPORT
– Solvalla kan aldrig komma tillbaka till hur det var på 70- och 80-talet, den publiken är för alltid borta. Vad det handlar om är att bygga något som motsvarar nuvarande och framtida krav på evenemangsupplevelse. Alla andra framgångsrika arenasporter har gjort den resan. De svenska travbanorna har från att då ha varit i framkant tekniskt och bekvämlig- hetsmässigt stått och stampat på precis samma fläck de senaste 40 åren. Nu gäller det att göra något åt det! säger Anders Holmgren. Det hörs på Anders att han inte tänkt sig att, till skillnad från sina senaste företrädare, bli någon kortlivad ordförande. Perspektivet är att när Solvalla fyller 100 år, det inträffar 2027, ska travbanan vara en idrottsarena an- passad till hur moderna idrottsintresserade vill ha sin evenemangsupplevelse. – Vi måste bygga nytt och bygga ihop. Det som nu är den stora asfaltsytan ska integrera läktare, restauranger, barer. När man nu går in genom huvudentrén på Solvalla kommer man ut på en jättestor öde yta och till vänster har man ett gigantiskt gammalt slitet läktarmonu- ment (A-läktaren, reds.anm.), som är stängd, Ingen kan känna sig välkommen av det man möts av nu! Du pratar alltså om att bygga asfaltsytan till inomhuspublikplats? – Nåt sånt, fast flexibelt. Vi har fortfaran- de våra stora evenemang att moderera in i det här. Det vi bygger ska vara anpassat för att ge en publik på 3.000-5.000 personer en bra upplevelse 50 veckor om året, men det måste också vara skalbart så att vi kan ta in 30.000 Elitloppshelgen. Det kommer att ta tid, och det kommer att kosta pengar. – Det känns som att mitt ideel- la uppdrag som ordförande i trav- sällskapet är ett halvtidsjobb! Då är vi ändå bara i förberedelsesta- diet ännu. Kostnaderna kommer att bli några hundra miljoner kro- nor, det finansieras av markför- säljningarna för bostadsändamål, stora parkeringen och skogen bakom Kon- gressbyggnaden. A nders Holmgren tycker att Solvalla ska ha en ledande position i svensk travsport. Något som saknas nu. – Solvalla har inte haft någon stark röst på flera år. Det vill jag ändra på. Jag talar mycket och gärna på mötena i svensk travsport, och jag kanmed nästan hundra pro- cents säkerhet säga vilka som kommer att be- gära ordet efter mig och så att säga svara. Det är fortfarande så att de gamla motsättningar- na i sporten lever kvar, det stora Solvalla ställs mot de små och Norrland. Det borde inte vara så längre, men jag tror att hela travsportenmår bra av att ha ett starkt Solvalla. En verkligt het potatis de senaste åren har varit organisationsfrågan för Svensk Trav- sport. Det fanns ett skarpt förslag om att banornas, och då i praktiken allra mest Stockholms Travsällskaps, tillgångar skulle hamna i en gemen- sam balansräkning. En form av kon- fiskation, socialisering av banornas enskilda tillgångar helt enkelt. – Det är avvärjt nu, så vitt kan bedömas, efter att de största banor- na sagt kategoriskt nej till en sådan lösning, Den frågan har tagit mycket tid och kraft, så att säga ovanpå allt det här med kom- mande utvecklingsprojekt för Solvalla. Tyvärr har sporten då kommit på undantag, vi har inte haft tid att prata om sportfrågorna, om hur vi ska ta hand om aktiva och hästägare. Jag hoppas vi kan rätta till det nu, när orga- nisationsfrågan gällande banorna och Svensk Travsport verkar ha kommit in i en lugnare fas, säger Anders Holmgren. När Kriteriekvalen kördes hade Travsällska- pets styrelse ett två dagar långt strategimöte. Gamla motsättningarna i sporten lever kvar, det stora Solvalla ställs mot de små och Norrland SULKYSPORT KRITERIENUMMER 2021 | 29 SOLVALLA I FRAMTIDEN √ Moderniserad och flexibel arena √ Ledande position i svensk travsport √ Fokus på sporten !
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=