ELITLOPPET 2025 – SULKYSPORT

THE LOCOMOTIVE Tre hästar har försökt tidigare, men varken Sundon’s Gift (2009), Maori Time (2018) eller Just Believe (2023) har lyckats övervinna hindret att nå Elitloppsfinal. – Det är förstås svårt att sätta in honom i de här sammanhangen, men jämfört med Just Believe så tror jag att The Locomotive passar bättre över den engelska milen. Han är snabbare på en kortare sträcka, säger Brad Hewitt. The Locomotive (e. Muscle Mass-La Coocaracha), 1.09,3ak*/ $618.658, har funnits hos Brad Hewitt i tio månader och innan dess tränades han av Wayne Potter. – Vi har mycket större pengar att tävla om på Menangle och det var en anledning att hästen flyttades till mitt stall utanför Melbourne. Innan Brad Hewitt fick in honom i träning hade The Locomotive vunnit fyra Grupp I-vinster; Home Grown Trot ($50.000), Nutrien Trot ($50.000) och Crown Trot ($100.000) som tvååring, medan den fjärde triumfen togs året efter i Vic Bred Trot ($100.000). Ytterligare två Grupp I-segrar – Ecurie D VSS Trot ($100.000) och Inter Dominion Trot ($150.000) – har det blivit för den merittyngde travaren. The Locomotives snabbaste segertid noterades i försöket till The Great Southern Star ($20.000) på Melton, medan han fick nöja sig med en tredjeplats i finalen. Vinnartiden 1.09,4 är den snabbaste av en hingst/valack i Australien genom tiderna och bara Maori Time har sprungit fortare – 1,09,3 – down under. – Han kan öppna väldigt bra från start om man laddar med honom. The Locomotive har hunnit acklimatisera sig på svensk mark och har stått uppstallad på Stora Alby hos Susanne Frang och hon har haft ansvaret sedan hästen anlände den 13 april, medan Brad Hewitt landade i Sverige andra veckan i maj. – Det var roligt att se att hästen var i ett sådant fint skick. Både Susanne och Magnus (A Djuse) har gjort ett mycket bra jobb. Själva resan var jag inte speciellt orolig för eftersom han har rest mycket i Australien och dessutom är The Locomotive intelligent och utrustad med ett mycket bra psyke. Han är glad att The Locomotive hittat in i det svenska systemet. – Det enda jag sa till Susanne var att han skulle jogga varannan dag. Under vistelsen har han fått träna både på rak- och sandbana. I Australien tränar vi hästarna på rakbana, men däremot har vi en sandbana som mäter 400 meter, men som inte är alls lika tung- sprungen som på Stora Alby. Inför Elitloppet kan Brad Hewitt ha ett äss i rockärmen. – The Locomotive tävlar alltid med skor i Australien och det beror på att underlaget är alldeles för skarpt för att tävla barfota. Det kan mycket väl bli så att vi tävlar utan skor i Elitloppet. Kanske redan i försöket, men jag vill lämna den dörren öppen och rådfråga några kollegor innan vi bestämmer oss hur vi ska göra. Brad Hewitt, 34 år, tränar 28 hästar till vardags och de flesta är pacers i stallet. Han har växt upp i sulkysporten. På båda sidor om familjeträdet och Brad Hewitt är tredje generationen travtränare och rörelsen drivs tillsammans med hans far David. – Dessutom är mina två bröder också travtränare. The Locomotive är en son till USA-födde Muscle Mass, som lämnat flera topptravare och modern är La Coocaracha (e. Safely Kept), 1.13,6/$428.911, som vann 23 av 36 starter och däribland sex Grupp I-segrar under topptränaren Andy Gaths beskydd. Största segrarna togs i Australian Trotting Grand Prix och Rowe Cup. Hon valdes också till ”Årets travare” i Australien 2022. – Inte bara ett fantatiskt fölsto utan hon var en av de bästa travarna i Australien när hon tävlade. The Locomotive har rest mycket i Australien och är intelligent och utrustad med ett mycket bra psyke 20 | SULKYSPORT ELITLOPPET 2025 För tio månader sedan fick Brad Hewitt The Locomotive i träning. På söndag ska han försöka ta den första australienska travaren till en Elitloppsfinal. Text CLAES FREIDENVALL Foto MATHIAS HEDLUND The Locomotive som ettåring. Det snabba lokomotivet Susanne Frang fick ansvaret för The Locomotive innan tränaren Brad Hewitt anlände till Sverige för ett par veckor sedan. Hoppet från ”down under”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=