ÅRSREVYN 2024 – SULKYSPORT

vara något för Prix d’Amérique och ägaren Erik Wendel tog planet ner till Paris för att titta på Vincennes och han varit inte speciellt imponerad… ”Bana är ett kanske alltför stort beröm för den kombination av rågåker och potatisland.” Det hindrade dock inte Wendel för att ta chansen att åka ner och tävla mot Europas främsta travare. Ägarna såg till att Harper Hanover fick bästa möjliga komfort under den tågresa som skulle ta honom genom Europa. Två specialbyggda hästtransportvagnar ställde Statens Järnvägar till Harper Hanovers disposition. Uppvärmningssystemet fungerade inte… det var snarare minus 30 grader än 25. Trots att paret Wendel – som var med på resan ner till Trelleborg – försökte tala förstånd med ingenjörer och andra statliga tjänstemän fick de inget gehör och Harper Hanover fick härda ut kylan. Paret Wendel tog flyget till Paris och dagen efter skulle Harper Hanover anlända till Paris. Så blev det inte…tåget kom på avvägar i Tyskland och anledningen var de militära masstransporter som skapade fullständig kaos i järnvägsnätet. Först efter nio dygns resa på järnväg nådde Harper Hanover Paris och under hela resan hade han inte haft möljlighet att rastas utanför tågvagnen. Valentino Capovilla hade varit verksam i Frankrike i mer än 20 år och ansåg att Harper Hanover skulle kommit en månad tidigare för att kunna förberedas på rätt sätt. Hästen har helt enkelt inte i bästa kondition och det skvallrade det första jobbet också om. Någon lycka i Prix d’Amérique hade inte Harper Hanover när han som första svensktränade och ägda travare startade i det loppet. Han galopperade bort sina chanser redan i starten i det Prix d’Amérique som De Sota vann och slutade som nummer 13. Sex starter – var fjärde dag – blev det för Harper Hanover på Enghien och Vincennes och i varje lopp fick han ge Frankrikes bästa inländare handicap. Två andraplatser (Prix de Copenhagen/Prix de New York) och lika många tredjepris (Prix d’Angleterre/Prix d’Italie) och 35.500 franc kunde han vända hem med till Sverige. På Enghien var han slagen med nos över 2.100 meter och tangerade Muscletones banrekord på 1.20,1. Efter den insatsen inviterades Harper Hanover till Cagnes-sur-Mers stora sommarmeeting med fria resor och fritt upphälle, men även om paret Wendel mycket väl kunde tänka sig att tillbringa några månader på franska Rivieran avrådde Capovilla å det bestämdaste. Kriget stod för dörren! 1939 blev Harper Hanovers stora år – han sprang in 29.535 kronor – och den säsongen tog han hem både C.Th. Ericssons Memorial och Åby Stora Pris plus att han vann Jägersros Poänglöpning och slutade tvåa i C.L. Müllers Memorial efter Craftsman. En av anledningarna till att Harper Hanover hittade nya växlar var att Capovilla ”kapat” hovarna för att hästen skulle bli snabbare och Oscar Persson ansåg att han fått en ”ny och bättre häst.” Harper Hanover gjorde inte bara gästspel i Frankrike 1939 utan startade också i Amager i Köpenhamn och på Bjerke i Oslo. I Internationellt Heatlopp på Bjerke slutade han fyra sammanlagt för Calle Holmström efter ha varit trea i båda heaten. Slutsegern tog Earl’s Mr Will hem. I Amagers Trav-Championat den 25 juni var han oplacerad-sjua. Sonny Diamond tog hem segern och 4.500 danska kronor, vilket i dagens penningvärde motsvarar 150.000 kronor. Det kan också tilläggas att Harper Hanover tävlade på Amager redan året innan – 10 november – och slutade tvåa i ett sprinterlopp bakom C. Th. Ericssons Styrmand (e. Captain Axworthy), vilken stod 20 meter före och vann på 1.22,2/1.600 meter för Olle Månsson. 1939 var också året när Harper Hanover slog svenskt rekord oavsett distans med tiden 1.19,2 över 2.280 meter – i det loppet gav han Bulwark 40 meter. Hans livs prestation talades om, men det var också i en period i travsporten där tider betydde mer än vad det gör idag och när också tider som slagen noterades som svenska rekord. En ännu vassare tid kanske Harper Hanovers 1.21,5 över 3.220 meter en höstdag var? Efter hans fantasiska 1939 – ingen annan häst hade vid den tidpunkten tjänat mer pengar under en säsong i Sverige – blev inte 1940 vad kretsen runt hästen hoppats på. För en kort period återvände Harper Hanover till Erik Larsson innan han såldes till grosshandlare John PetSULKYSPORT ÅRSREVYN 2024 | 31 1939 blev Harper Hanover den första hästen som reste från Sverige till Paris för att tävla i Prix d’Amérique. Det blev allt annat än en angenäm resa för hästen, då värmen i de specialbeställda tågvagnarna inte fungerade och det var nedåt 30 minusgrader på vägen ner. Väl i det stora slaget på kolstybben slutade Harper Hanover oplacerad i Valentino Capovillas regi, men tog två andraplatser under turnén på kontinenten. Foto All-Sport Ägarhustrun Maj Wendel gjorde resan till Paris tillsammans med maken Erik. Foto All-Sport FAKTA >> Harper Hanovers karriär i siffror: År Resultat Rekord Intjänat 1935 12 st: 0-5-1 i.t. 5.715 kr 1936 11 st: 6-2-1 1.24,0 5.775 kr 1937 14 st: 5-3-2 1.21,5 7.950 kr 1938 30 st: 15-2-4 1.19,5 21.600 kr 1939 38 st: 14-8-5 1.19,1 29.535 kr 1940 24 st: 4-5-5 1.19,8 10.425 kr 1941 25 st: 10-7-5 1.19,2 19.492 kr 1942 1 st: 1-0-0 1.22,9 1.200 kr Totalt: 155 st: 55-32-23 1.19,1 101.755 kr

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=