BÄSTA LIVSPLATSEN - NOVEMBER 2019 - REGION HALLAND

att marken i Järnvägsparken och i södra Breared förbereds. Sedan så kommer vi att göra plansprängningar på ytan där vi ska gå in i service- och räddnings- tunneln, berättar Magdalena Pfaffl. Totalt ska det bli två tunnlar – förut- om servicetunnel – själva tågtunneln. – Vi kommer att driva tunnlarna från två håll samtidigt – från Järn- vägsparken söderut och från Breared norrut. Vi börjar med den mindre service- och räddningstunneln och efter ett tag går vi in i själva tågtunneln och börjar driva den parallellt. Så småningom kommer Magdalena och hennes kolleger att spränga sig ut ur tågtunneln för att nå upp till ytan. Det kommer att ske någon gång i mit- ten av 2023 och då ska allt sprängar- bete vara klart. PROBLEMLÖSARE Bergsingenjören Kenneth Rosell, som är Trafikverkets delprojektledare för mark och anläggningar, är van vid utmaningar. Innan han började med Varbergstunneln 2014 arbetade han under en lång period med tunneln under Hallandsås. – Förutsättningarna i marken är bättre här än i Hallandsåsprojektet. Den stora utmaningen i Varberg är att tågtrafi- ken ska pågå under hela byggtiden, säger Kenneth Rosell. – Vår ambition är att påverkan på tågtrafiken ska bli så liten som möjligt, men det är ofrånkomligt i ett så här stort projekt att det kan bli avstängningar, enkelspårstrafik och sänkt hastighet i olika perioder under byggtiden. MILJARDNOTA Kostnaden är en annan utmaning. Den beräknade kostnaden för tunnel, dubbelspår med mera ligger för när- varande på cirka 5 miljarder kronor. Betalar gör Trafikverket, kommunen, Jernhusen (som äger stationshuset) och regionen – det vill säga du och jag. Byggstarten är som sagt den 19 de- cember. Om det blir med ett traditio- nellt spadtag eller något mer spektaku- lärt får vi se. Text och bild: Hans Jönsson. Barriärer. Plankorsningar och obevakade järnvägsövergångar försvinner när tunneln är klar. Fakta/bakgrund Vad ska byggas? Ett nytt dubbelspår (7,5 kilome- ter), ett öppet betongtråg (900 meter) norr om nuvarande sta- tion, en betongtunnel (300 meter), en bergtunnel (2,8 kilometer) under staden och en betongtunnel (300 meter) i södra Breared. Utö- ver det ska det bli en ny godsban- gård (norr om staden), en ny bro till Getterön (håller på att byggas), en ny station och ett nytt stations- område samt två järnvägsbroar söder om staden. Varför? • Snabbare person- och godstrafik på Västkustbanan med dubbelspår. • Bättre pendlingsmöjligheter med ökad kapacitet på spåren. • Ökad säkerheten med färre plankorsningar. • Bättre stadsmiljö utan en ”barriär” genom staden. • En ny stadsdel kan byggas när stora ytor frigörs. Tidplan (ungefärlig): Det förbe- redande arbetet är redan igång. Plansprängningarna ovan jord drar i gång vid årsskiftet. De första sprängningarna in i berg- tunneln startar först under vå- ren/sommaren 2020. I mitten av 2023 beräknas de sista spräng- ningarna av tågtunneln ske. Tåg- trafiken planeras att släppas på någon gång under 2024. Kostnad: Totalkostnaden är 4,8 miljarder kronor (enligt 2015 års prisnivå). Enligt avtalet betalar Varbergs kommun 391 miljoner kronor, Jernhusen 60–100 miljo- ner kronor och Region Halland 283 miljoner kronor (enligt 2009 års prisnivå). HALLAND – BÄSTA LIVSPLATSEN 23

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=