NR.26 | V.26 | 2022

Under våren har kommunen förärats med ett tillskott i det litterära utbudet. Mats Ingemarsson, läraren som 2019 fick sin novell ”Leende Lida gärde” utsedd som vinnartext i kommunantologin ”Jag färdas mellan nu och då” har romandebuterat. ”Marieholm – en sörmländsk sommarsaga”, utgiven av Ekström & Garay kom ut i april, och under våren har Mats Ingemarsson bland annat berättat om sitt skrivande på Mariefreds Litteraturscen i en intervju med litteraturutvecklaren Peter Björkman, och nu presenterar tidningen en recension av boken — signerad Mats Werner. Har just lagt ifrån mig Mats Ingemarssons debutroman, ” Marieholm – en sörmländsk sommarsaga” med en djup saknadens suck. Nu var denna lustfyllda läsning över. Vardagen åter. ”Lustfylld” är just ordet som jag vill förknippa med Mats Ingemarssons text. Hela boken vibrerar av hans livfulla språk och frustande berättarglädje. Han återför oss till 80-talets Mariefred fast i lätt poetisk förklädnad. Och som Mariefredsbo måste man vissa stunder påminna sig att t.ex. den i verkligheten välbekante ICA-handlaren endast har namnet gemensamt med romanfiguren som är en diktad person. För läsare utan den erfarenheten spelar detta givetvis ingen roll men visar på att det alltid finns risker när man som författare lockas att använda sig av verkliga förlagor. Själv blev jag ”porträtterad” av några av de deckarförfattare som under många år gjorde Mariefreds gator osäkra. Men jag minns att det nog skedde med viss försiktighet mot originalet. Ingemarsson har ett vitalt och mångsidigt språk som visar på hans bakgrund som legendarisk (får man väl säga) lärare i svenska och historia. Marianne Nordenlöw skrev i en artikel 2010 i Lärarförbundets tidning Grundskolläraren om Ingemarssons pedagogiska och dramaturgiska företräden: När Mats Ingemarsson börjar en lektion vet ingen vad som ska hända – allra minst han själv. Som lärare i kultur- och idéhistoria tar hans version av ämnet dramatisk, ja rent av fysisk form. Den blir till en spännande berättelse vid lägerelden. Och i det fiktiva brasskenet vill eleverna i ett gymnasium i Stockholm bara höra mer. Det kunde sluta med att han likt en gorilla i stundens heta inspiration lyckades slå sig så illusoriskt på bröstet att ett revben brast. Vid en författarafton i den lokala bokhandeln förstod vi att den ovanstående beskrivningen nog ganska väl motsvarade skapelseprocessen bakom den nya boken. Författaren berättade att hela historien fanns i honom och att han närmast frenetiskt skrev ner hela boken flödande och oupphörligt från början till slut. Och det flödet märker man som läsare och förs med av genom hela den märkliga historien som rymmer så många bottnar. Är det en kärlekshistoria? Eller är känslorna mellan de båda personerna blott platoniska. Eller är deras djupa beläsenhet och intresse för litteraturen blott ett sätt att dölja djupare känslor som de inte vågar släppa fram gentemot varandra? Boken vimlar av litterära blinkningar och citat och vittnar om författarens intresse av och kunskap om den svenska och europeiska litteraturhistorien. Anspelningarna på den i Mariefred begravde tyske författaren och Hitlermotståndaren Kurt Tucholsky och hans världsberömda roman ”Schloss Gripsholm” finns, men känns föga påträngande. Beskrivningen av huvudpersonen Andrea är livfull, spännande och inkännande och gör läsaren nyfiken och intresserad. Ska inte avslöja upplösningen men visst finns en viss ångest över att inte få följa ”hjältinnan” till slutet. Men läs boken och låt er virvlas med i strömmarna som den skapar. Inte minst har Ingemarsson fångat min egen fascination och dess grunder kring Mariefred: ”Ända sedan den sommaren vilar, i brist på bättre ord, en aura över staden. Kanske är det så med allt man känt varit livsavgörande, men i fallet med Mariefred var det mer specifikt ett resultat av kombinationen idyll, historisk klangbotten och lycklig ungdomstid”. Text I Mats Werner SIDA 6 I DEL 2 I MAPO KULTUR/SAMTID Recension: ”Marieholm - en sörmländsk sommarsaga” ”Marieholm - en sörmländsk sommarsaga” av Mariefredsbon Mats Ingemarsson kom ut 20 april 2022 på Ekström & Garay Förlag. Foto: Pressbild

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=