Vitbok - Val av filterteknik

VITBOK - BASSÄNGUTFORMNING FÖR BADANLÄGGNINGAR 3 Copyright © - EnviroProcess AB INLEDNING VITBOK - Val av filterteknik inom badvattenrening vänder sig till vattenreningskonsulter, projektteam, beställare och slutkunder som arbetar med nyproduktion eller renovering av befintliga reningsanläggningar inom publika badanläggningar, hotell och terapibassänger. Handlingen är tänkt att fungera som en beskrivning, ge guidelines samt genomlysa de för- och nackdelar som bör analyseras och beaktas innan man slutgiltigt gör sitt val av filterteknik. Utvecklingen inom systemteknik för badvattenrening har verkligen gått framåt de senaste åren. Nya tekniker presenteras och marknadsförs som banbrytande för att i vissa fall stanna kvar på marknaden och andra fall försvinna helt efter ett par intensiva år. EnviroProcess AB har som bolag mognat ut som en stark teknisk aktör med en geografisk spridning i Norden. Med en sammanlagd omsättning på ca 45 MEUR och ca 130 medarbetare är vi Nordens i särklass största aktör inom publik badvattenrening (2020). Bolaget är organiserat med samtliga kompetensområden på huvudkontoret i Kungsbacka, vilket innebär att vi har resurser att aktivt värdera huvuddelen av de teknikinnovationer som förekommer på marknaden. Detta har medfört att vi i takt med tiden har byggt en stark kunskapsplattform där vi av erfarenhet behärskar de flesta kända filtertekniker och där kundens förutsättningar fäller det avgörande beslutet på vad vi rekommenderar eller i vissa fall helt avråder ifrån. I sammanhanget är det viktigt att belysa att branschens aktörer i de flesta fall består av mindre bolag med liten kapacitet för egen teknisk utveckling och utvärdering. Därmed har dessa aktörer begränsade resurser att fullt ut se sammanhanget mellan initial investering och löpande driftkostnader. Mer besvärande från beställarens perspektiv är dock att flertalet av branschens aktörer av resursskäl endast valt att marknadsföra sin egen ”unika tekniska lösning”. Självklart koncentrerar dessa bolag sin marknadsföring strikt mot denna ”unika lösning” utan att på ett trovärdigt sätt belysa teknikens svagheter och i vissa sammanhang direkta olämpligheter. Det viktigaste budskapet i denna VITBOK är att förmedla är att det inte bara finns en teknik som är överlägsen alla andra. Man bör därför känna till att det finns ett flertal tekniker som beroende på kundens förutsättningar (ex. utrymme, budget, rördimensioner mm) fungerar mer eller mindre bra. Detta bör beaktas vid slutgiltigt val och påföljande upphandling. Oftast, när något låter för bra för att vara sant, då visar det sig också vara det...

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=