HAR DU HÖRT - OKTOBER 2024

1 Aranäs Community – social funktion i boendeappen Sidan 7 HAR DU HÖRT? ARANÄS FASTIGHETER BOSTAD Oktober 2024 – Årets resultat från hyresgästenkäten. Tack för att ni hjälper oss att bli bättre! Vilken temperatur ska det vara inomhus? Sidan 8 ROT-renovering av Tingberget, etapp 1 Sidan 5 Vad händer i Kungsbacka? Sidan 9

2 in serviceanmälan i systemet för att kunna följa upp och säkerställa att den blir åtgärdad. Men, om du gör din serviceanmälan i boendeappen kommer den direkt till din fastighetstekniker. Rent och snyggt är ett område som engagerar många och vi har ett väldigt högt resultat jämfört med branschen, både för utemiljö och vad gäller städning av allmänna ytor. Källsortering fungerar fint men det finns en irritation på att några hyresgäster slänger fel och dumpar grovsopor i miljörummen. På grund av misskötsel och felsorteringar har vi tyvärr inte möjlighet att sätta ut containrar igen men det är nära till Klovsten där grov- sopor ska slängas. Du kommer in på anläggningen genom att skanna ditt körkort. Om vi hjälps åt så blir det trevligare för alla! Missa inte att ta del av resultatet för ditt område – som skickas ut i boendeappen under oktober. Stort tack för din medverkan! Hej! Oktobernumret av Har du hört? innehåller alltid en rapport från årets hyresgästundersökning som utförts av AktivBo. Vi redovisar det övergripande resultatet här i Har du Hört? precis som vanligt, men den områdesspecifika informationen hittar du i år i boendeappen under anslagstavla. Serviceindex 2023 2024 87,5 % 87,3 % I år liksom förra året gick enkäten enbart ut digitalt via sms och mejl och vi har aldrig haft så hög svarsfrekvens som nu. Hela 70,3% av alla hyresgäster har svarat vilket är fantastiskt bra. Vårt serviceindex ligger fortsatt högt, 87,5% (87,3), en liten ökning från förra året vilket är jätteroligt och tyder på att de flesta av er är nöjda med vårt jobb. Syftet med hela enkätundersökningen är just att få reda på hur vi kan förbättra oss och era svar är viktiga för att vi ska prioritera rätt. Som vanligt har vi blivit bättre inom vissa områden medan andra har halkat ner av olika anledningar. I år kan vi se att trygghetsfrågan rent generellt har fått högre betyg, vilket är resultat från en medveten satsning på bland annat trygghetsvandringar och byten av lås. Vi fortsätter arbeta aktivt för en ökad trygghet i våra områden och ni kan hjälpa till med att alltid se till att portar är stängda, vara observanta mot obehöriga i området och undvika att förvara värdesaker i förrådsutrymmen då dessa alltid är svårare att skydda mot inbrott. Efter vårt införande av nya öppettider och telefonrutiner upplever fler att de lättare får tag på rätt person samtidigt som en del av er upplever att vi är mindre tillgängliga. Läs mer här i Har du hört? om hur du bäst når oss. Information är ett område som de flesta av er är nöjda med. Dock är det några områden som ger oss sämre betyg i år och vi kommer att analysera varför det är så. Tänk på att boendeappen nu är vår primära informationskanal. De allra flesta har nu laddat ner appen, har du inte gjort det så gör det för att inte missa viktiga meddelanden. Troligtvis har boendeappen underlättat för er att göra service- anmälan då betydligt fler nu tycker att det är enkelt att anmäla ett fel till oss och det är också via boendeappen som vi idag får in majoriteten av alla serviceanmälningar. Nästan alla är jätte- nöjda med sin fastighetstekniker och tycker att bemötandet är bra och hjälpen snabb och effektiv. Många vill kunna kontakta sin fastighetstekniker direkt, vilket inte är möjligt då vi behöver få

3 Röster från hyresgäster Under oktober skickar vi ut resultatet från hyresgäst- enkäten för just ditt område. Scanna QR-koden med din mobilkamera för att ladda ner boendeappen. Du har väl laddat ner boendeappen? Läget är väldigt bra, nära till mycket. Vad som gjorts i serviceärenden syns inte i mail eller app eller mina sidor. Det står bara att ärendet är avslutat. Ni gör otroligt vackert med blommor och sådant här och var. Tyvärr slarvar andra hyresgäster mycket med sopsorteringen men det är ju inte Aranäs fel. Synd att vi inte får hit container längre. Dåligt med cykelställ. Önskar fler bord o bänkar för att grilla, vara ute o leka. Fastighetsskötaren är mycket duktig och trevlig! Bra service, känner igen fastighetsskötarna. Snabba åtgärder, vid felanmälan. 2 av 3 felanmälningar åtgärdade, 3 ingen återkoppling. Var enklare när man kunde prata med fastighets skötaren direkt. Kallt i lägenheten på vintern.

4 Viktig information om serviceärenden Varje dag tar vi emot serviceärenden som rör en mängd olika frågor – från avloppsstopp och önskemål om tapetsering till mer akuta problem som vattenläckor. För att säkerställa att vi hjälper så många som möjligt på bästa sätt, måste vi prioritera våra åtgärder. Därför har vi olika handläggningstider beroende på ärende i serviceanmälan. Akuta ärenden hanterar vi så snabbt som möjligt, medan andra kan ta mellan 3–7 dagar. Hur lång tid det tar att hantera ditt ärende beror på hur brådskande det är samt hur många akuta fall vi har att hantera. Även i de fall då vi behöver beställa arbeten från externa entreprenörer kan det ta lite längre tid. När arbeten beställs från entreprenör gäller följande tidsramar: • Mindre reparationer: 1–2 veckor • Utbyte av vitvaror: 2–4 veckor • Målnings- och golvarbeten: cirka 3 månader Kontakta oss på Aranäs! Som vi tidigare informerat om, genomförde vi i början av året förändringar som gör det lättare för dig att få hjälp när du hör av dig till oss. För att slippa långa telefonköer införde vi ett knappvalssystem, vilket gör att du kan ange vad ditt ärende gäller med några snabba knapptryckningar. På så sätt kan du få hjälp via talsvar eller bli uppringd av rätt person. SERVICEANMÄLAN: Vi tar emot din serviceanmälan när som helst på dygnet. Använd vår Boendeapp eller Mina sidor på aranas.se. AKUTA SERVICE-/STÖRNINGSÄRENDEN: Akuta ärenden som exempelvis pågående vattenläckage eller risk för personskada tas emot dygnet runt via knappval på telefon 0300–512 80. VÅRA BESÖKSTIDER: Helgfri måndag–fredag kl. 08.00–12.00. VÅR BESÖKSADRESS: Kungsgatan 6, våning 4. Under våra besökstider kan bomnyckel hämtas ut. Vill du ha personlig service är du varmt välkommen att ringa oss mellan kl. 08.00 och 12.00. Välj att bli kopplad till vår receptionist. För att möta behoven hos våra hyresgäster och samarbetspartners arbetar vi kontinuerligt med att förbättra vår tillgänglighet. När något inte funkar som det ska! Börja med att se en film. I vissa fall kan du själv lösa problemet utan att behöva göra en serviceanmälan. Till din hjälp finns Aranäs filmer med steg-för-steg-instruktioner. Scanna QR-koden med din mobilkamera för att se filmerna direkt eller besök aranas.se. 65% av alla service- anmälningar åtgärdas inom 2 dagar

5 Just nu pågår etapp två av ROT-renoveringen på Tingberget. Boende i etapp 1 är återflyttade till nya och fräscha lägenheter. Vad är Aranäs Community? I vår boendeapp finns en funktion som heter Community. Här kan du chatta med dina grannar, ställa frågor eller kanske samordna gemensamma aktiviteter. Ett sådant exempel var den gårdsloppis som boende på Gullregnsvägen anordnade i somras. Ett lysande exempel på grannsamverkan när den är som bäst! Vi på Aranäs har inte insyn i community-diskussionerna, så eventuella serviceanmälningar eller fel måste rapporteras i rätt kanaler. Att ladda ner appen är enkelt! Börja med att scanna QR-koden med din mobilkamera. Det är roligt att se hur många som redan hittat till vår boendeapp! En av de stora fördelarna med appen är att vi snabbt kan nå ut med viktig information, oavsett var du befinner dig. Det är en trygghet för dig som hyresgäst att alltid ha den senaste informationen nära till hands. Appen är vår främsta kanal för att dela hyresgästinfor- mation. Vill du hålla koll på vad som händer i ditt område och i din fastighet rekommenderar vi att du laddar ner appen. Under det gångna året har vi bland annat informerat om lokala händelser, hyresförhandlingar, hyresgästaktiviteter och delat med oss av olika erbjudanden. ARANÄS BOENDEAPP – HÅLL DIG UPPDATERAD ENKELT OCH SMIDIGT Renoveringen på Tingberget

6 Tid för tända ljus. På ett säkert sätt. Sortera rätt i våra miljörum! Hösten är här och kvällarna blir mörkare och kallare. Det finns inget mysigare än att tända levande ljus hemma. Men kom ihåg att alltid sätta säkerheten först! Vilken temperatur ska det vara inomhus? Vi upplever inomhusmiljön olika beroende på vår aktivitetsnivå, ålder och hur många som bor i hushållet. I Aranäs lägenheter är temperaturen vintertid inställd på ca 20 grader i mitten av ett rum. Eftersom värmesystemet är automatiskt tar det ibland en stund innan temperaturen anpassat sig, särskilt vid snabba väderomslag. Ha tålamod medan systemet justerar temperaturen till den rätta nivån, så blir det snart varmt och skönt igen. Vill du läsa mer om hur du själv kan påverka inomhustemperaturen? Besök aranas.se. Här är några enkla tips att ha med dig in i den mysigaste av årstider: • Lämna aldrig tända ljus utan uppsikt. • Undvik att placera flera värmeljus nära varandra, eftersom det kan vara en brandrisk. • Sätt upp en påminnelselapp på ytterdörren, så kommer du ihåg att dubbelkolla att alla ljus är släckta innan du går hemifrån. Och du, glöm inte att kontrollera så att din brand- varnare fungerar. Byt batteri regelbundet. Är batteriet slut? Gör en serviceanmälan via boendeappen. Vi önskar dig en mysig och säker höst! Aranäs fortsätter att göra det enklare för alla hyresgäster att sortera sitt avfall rätt. Genom att följa skyltarna och den tydliga informationen i miljörummen kan vi tillsammans minska vår miljöpåverkan. Men oavsett hur pedagogiskt vi än utformar instruktionerna, så är det du som hyresgäst som har det yttersta ansvaret för att ditt avfall hamnar på rätt plats. Det är ett miljöbrott att kasta grovsopor som möbler, elektronik eller mattor i miljörummen. Sådant avfall måste transporteras till återvinningscentralen.

7 Skördetid i Tillsammansodlingen Den 11 september bjöd Kungsbacka Tillsammansodling och Aranäs in till en dag i odlingen på Kungsgärde. Den här gången fokuserade vi på skörd. 26 oktober Spökjakt med Spöket Laban, livemusik, barnfotografering 2–3 november Legoevent och utställning av legobilen 8–9 november Köksdagar i samarbete med Önska 30 november Invigning av julen Håll utkik på kungsmassan.se och följ Kungsmässans sociala kanaler. Det händer på Kungsmässan i höst! På gång i Kungsbacka Det är mycket kul som händer i Kungsbacka framöver. Full koll får du genom att läsa Kungsbackas hela evenemangskalender. Aranäs fixardag Vi är många som arbetar på Aranäs men det är inte alla som är ute i våra områden varje dag. Tidigt i somras genomförde vi därför en Fixardag. Alla medarbetare, oavsett yrkesroll, fick chansen att vara med och fixa i våra utemiljöer. I år fokuserade vi på Stormgatan, Östanvindsgatan och Ivarsgårdsgatan samt Bäckmans gård. En lyckad dag som nästa gång flyttar till nya områden. Scanna QR-koden med din mobilkamera för att se allt kul som händer i Kungsbacka framöver.

Var rädd om vår utemiljö – Mata inte råttorna! Vi vill påminna om att det är strängt förbjudet att kasta ut mat, sopor, fågelfrö eller annat skräp från balkonger och uteplatser. Det som slängs ut blir snabbt till mat för råttor och andra skadedjur. Även fimpar som kastas ut kan locka till sig oönskade besökare. Tillsammans bidrar vi till en trivsam och skadedjursfri boendemiljö. Anticimex hjälper till när det behövs Aranäs har ett avtal med Anticimex, vilket innebär att du som hyresgäst kan få hjälp utan kostnad om du upptäcker ohyra eller skadedjur i din lägenhet. Har du problem med pälsängrar, mal, myror, möss, getingbon, mjölbaggar eller silverfiskar? Kontakta Anticimex direkt på telefon 031-742 26 00. Stoppa tjuven! Det finns många saker som du kan göra för att försvåra för inbrottstjuvar. Här är några enkla tips: • Kontrollera ditt förråd regelbundet. • Be grannar hålla ett öga på din lägenhet om du ska resa bort. • Se till att alltid stänga entréporten och ha som vana att låsa din lägenhetsdörr, även om du bara går ut en kort stund. • Säg hej till personer du inte känner igen i området eller fastigheten. Det gör att de känner sig upp- märksammade, vilket ofta avskräcker tjuvar. Små åtgärder kan göra stor skillnad för att skapa ett säkrare boende för alla. Tillsammans stoppar vi tjuven! Vi gör mer än att bara rensa rabatter För att minska brandrisken och öka framkomligheten rensar vi regelbundet i trapphus, cykelrum och barnvagnsrum. Vi informerar alltid i god tid innan vi kommer. Våra fastighetstekniker genomförde i våras en uppskattad garagetvätt och städning i alla våra garage. Vi satsar också på planteringar runt om i våra områden för en grönare och trevligare boendemiljö. Löpande förbättringar sedan sist Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra fastigheter för att säkerställa ett bra inomhusklimat och trivsam boendemiljö. • Ventilationsarbete pågår löpande för att ge dig ett optimalt inomhusklimat. • Vi har asfalterat och märkt upp parkeringsplatser på Ivarsgårdsgatan. • På Stormgatan har vi tvättat och målat två miljörum för att öka trivseln • Vi har asfalterat gatan bakom Stormgatan 4–16. • En ny vattenpump har installerats på Östanvindsgatan för att säkerställa värme och varmvatten i fastigheterna. • Räddningstjänsten inspekterar löpande våra vindar för att förebygga bränder. • Vi har genomfört en cykelrensning på Kolla Backe 5–7. • Tak-, fasad- och balkongarbetet på Ivarsgårdsgatan 96 är nu klart. Förbättringarna har gjorts för att husen ska hålla länge och ge ett bättre inomhusklimat. • Hängrännor har rensats på Östergatan och Södra Torggatan för att förbättra vattenavrinningen. • På Bäckmans gård har vi genomfört fasadinspektioner och identifierat rötskador som behöver åtgärdas.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=